حکایت پلاک های خودرو در ایران

 


 
حکایت پلاک های خودرو در ایران


 
 
 
 
در سال 1378 با آمدن پلاک های ليزری، مسئولين تصميم گرفتند، بايد همه پلاک های خودروها يكسان شوند و اين نوع پلاک روی همه خودروها نصب شود؛ بنابراین، طرح تعويض پلاک در سطح كشور آغاز شد و تا به آنجا رسيد كه مالكان خودرو، موظف به دريافت برچسب تعويض پلاک شدند و بابت آن برچسب ها نيز در آن روزگار، مبلغی از آنها گرفته شد و بماند كه اين برچسب ها و نصب آنها روی شيشه جلوی خودروها، چه داستان ها و خساراتی را برای صاحبان خودروها به راه انداخت، ولی، اين طرح، هيچگاه اجرايی نشد و به خاطره ها پيوست.

 

 


سيستم و نحوه شماره گذاری خودروها در ايران، داستانی نسبتا جالب و طولانی دارد، به گونه ای که تا کنون قوانين و شرايط متفاوتی برای پلاک های خودرو، چگونگی تعويض و همچنين ابعاد آنها تصويب و اجرا شده و گاه نيز در زمان اجرا به فراموشی سپرده شده است.

 

 

ادامه نوشته

زندگینامه ی لئوناردوداوینچی

 

 

زندگینامه ی لئوناردو داوینچی

 

 

 

دوران جوانی

او را به شاگردی به هنرکده‌ای در فلورانس فرستادند تا نزد آندرئا دل وروکیو (۱۴۳۵-۱۴۸۸) که نقاش و پیکرتراش بود، آموزش ببیند.وروکیواز شهرت بسیاری برخوردار بود؛ به گونه‌ای که ساخت بنای یادبود «بارتولومئو کولئونی»، سردار نظامی شهر ونیز را به او سپردند.در آتلیه‌ای که قابلیت ساخت چنین شاهکارهایی را داشت، لئوناردوی جوان می‌توانست چیزهای زیادی بیاموزد. بدون شک در آنجا با رموز فنی کارهای ریخته گری و کارهای فلزی آشنا شده و آموخته‌است که چگونه با مطالعه و مشاهده دقیق مدلهای برهنه و پوشیده، تابلوها و تندیس‌هایی را پدید آورد.شمار زیادی از نقاشان و پیکرتراشان خوب، از هنر آموزان کارگاه موفق «وروکیو» بودند، ولی «لئوناردو» بسیار بهتر از یک نوجوان با استعداد بود به گونه‌ای که در هفده سالگی در کار پیکر تراشی وسایر امور مربوط به آن به استاد ماهری تبدیل شده بود وقادر بود ابزارهای پیچیده وماشین‌های مورد نیاز را پدید آورد.

 

او همچنین به پژوهش درباره گیاهان و جانوران مختلف پرداخت تا بتواند از آنها در تابلوهایش استفاده کند؛ فزوده بر آن، دانش گسترده‌ای در باره نورشناسی، ژرفا نمایی و استفاده از رنگها کسب کرد. چنین آموزشی کافی بود که ....

 

 

ادامه نوشته